"Am invatat ca nu trebuie niciodata sa externalizam competentele cheie. Ca o firma de comert online, ar fi trebuit sa ne gandim de la inceput ca depozitarea este o competenta cheie."
Cum sa livrezi fericire nu este doar povestea de succes a Zappos - unul dintre cele mai mari magazine online de incaltaminte din SUA, ci este o carte inspirationala si mai ales plina de invataturi pentru tinerii antreprenori.
Tony Hsieh isi spune povestea incepand de la diverse intamplari din copilaria sa, care au legatura cu antreprenoriatul, unele forte amuzante. Pentru ca a vinde si a face profit este amuzant si poate face toata lumea fericita.
Autorul ne povesteste diverse momente din liceu, despre cum a terminat - sau mai degraba cum a fentat - facultatea dar si amintiri din viata de campus studentesc (lucru ce mi-a trezit frumoase amintiri, prietenii stiu de ce). Dupa aceasta incepe sa lucreze la Oracle, insa dupa cateva luni demisioneaza pentru a construi prima companie pe care o va vinde mai apoi pentru a incepe o alta viata, acea de investitor.
Cu nostalgia anilor de facultate in minte, cumpara o buna parte dintr-o cladire si reface acea atmosfera de campus, in aceeasi cladire unde infiinteaza un incubator de afaceri. Tony si partenerul sau investesc in diverse afaceri care se nasc aici, insa una le atrage atentia: Zappos, asa ca se decid sa se implice activ in cresterea companiei.
Zappos il ajuta sa ajunga falit personal, insa a fi falit nu inseamna a fi sarac. Tony a actionat mereu in directia scopului sau, acela de a creste Zappos ca o companie care nu doar vinde incaltaminte, ci ca una care aduce fericire oamenilor (fie ca este vorba de clienti, angajati, colaboratori sau investitori). Astfel, WOW este un cuvant cheie din vocabularul Zappos, iar publicatia anuala interna a companiei ajunge sa fie la mare cautare nu doar in randul angajatilor.
Cel mai mult mi-a placut legatura dintre fericire, business si diverse teorii, spre exemplu cum putem aplica piramida lui Maslow in business. Trebuie remarcat talentul antreprenorial al autorului care nu pierde nici o ocazie pentru a face reclama, iar acest best-seller cu siguranta este o ocazie buna. Asa ca nu trebuie sa ne miram cand intalnim in carte, in diverse randuri, numele unei cunoscute bauturi energizante. Probabil ca autorul avea nevoie de aripi pentru a scrie mai bine cartea.
Lucian